اخبارو مقالات

طراحی سایت چیست؟ چه مراحلی دارد؟

 

در دنیای امروز با تغییر مسیر بسیاری ازکسب‌وکارهای سنتی به سمت کسب‌وکارهای اینترنتی، بازار فعالیت‌هایی همچون طراحی سایت رونق زیادی پیدا کرده است، اما چگونگی طراحی وب ‌سایت، مراحل آن، اینکه از کجا و چطور آغاز شود، همچنین شرایط طراحی وب و میزان هزینه‌های آن از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. در این نوشتار ضمن پاسخ به سوالات فوق، مفهوم طراحی وب‌سایت، تاریخچه، مراحل طراحی و همچنین متوسط هزینه‌های طراحی سایت را بررسی خواهیم کرد. در پایان نیز تعدادی از نرم افزارهای طراحی سایت را به شما معرفی می‌کنیم

تعریف دقیق پروژه

به طور کلی، در این مرحله آنچه مهم است، مشخص کردن هدف کلی مشتری و یا خودتان از طراحی سایت است و اینکه دقیقا چه نیازهایی دارید. معمولا برای هر پروژه طراحی سایت، ۲ یا ۳ هدف مشخص می‌شود تا طراح بتواند براساس آن‌ها، پروژه خود را آغاز کند. مثلا ممکن است هدف مشتری، فروش لباس بچه گانه باشد، پس طراحی یک سایت فروشگاهی هدف نهایی مشتری شما است نه طراحی سایت آموزشی.

پس از تعیین هدف، نوبت به کاربران هدف می‌رسد. یعنی طراح بایستی بداند کاربران هدف سایت، زن هستند یا مرد؟ نوجوان اند یا میانسال؟ اغلب از طریق موبایل وارد سایت می‌شوند یا کامپیوتر؟ صرفا برای دیدن محصولات و خرید وارد سایت می‌شوند و یا برای کسب اطلاعات از محصول؟

هنگامی که شما بتوانید پرسونای مخاطب (ویژگی های کاربران هدف) سایت را تعیین کنید، قطعا بهتر می‌توانید در طراحی گرافیکی و چینش بخش های مختلف سایت، استاندارد‌های لازم را رعایت کرده و مطابق نیاز مشتری خود پیش می‌روید.

بهتر است پیش از شروع پروژه در مورد تمامی جوانب آن با مشتری و صاحب سایت، صحبت کرده و به نتیجه برسید. زیرا ممکن است او در طول طراحی، از شما بخواهد که یک امکان بسیار کوچک از نظر خودش را در سایت اعمال کنید درحالی‌که این امکان جزئی، از لحاظ فنی وقت گیر باشد و حتی غیرقابل انجام. بنابراین برای جلوگیری از هر نوع اختلاف در فرآیند طراحی سایت، تمام جوانب کار را مشخص کنی

مرحله 1: طراحی وایر فریم

ابتدا با توجه به نوع سایت و نیاز مشتری، یک نمای کلی از سایت طراحی می‌کنیماین نما شامل یک نقشه کلی از صفحات سایت و تعیین جایگاه و چیدمان المان‌ها و عناصر مختلف است. این مرحله از طراحی وب سایت «طراحی وایرفریم» نام دارد.

مرحله2: طراحی گرافیک سایت

پس از مشخص شدن محل قرارگیری عناصر سایت، باید سایت را طراحی کنیمدر این مرحله با توجه به نوع کسب‌‌وکار اینترنتی و با استفاده از نرم‌افزارهای مخصوص رنگ‌بندی و گرافیک سایت طراحی می‌شود.

مرحله3: کدنویسی و برنامه‌نویسی

باتوجه به سایت طراحی شده و نیاز مشتری، در این مرحله می‌توان از روش‌های مختلفی برای مدیریت سایت استفاده کردسیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس و یا طراحی یک فریم ورک اختصاصی برنامه‌نویسیتصمیم‌گیری در این بخش براساس هزینه‌ها و نیاز مشتری صورت می‌گیرد.

مرحله4: راه‌اندازی سایت

پس از انجام 3 مرحله قبل، به راه‌اندازی سایت در بستر جهانی اینترنت می‌پردازیمدر این مرحله پس از تهیه یک «هاست» و «نام دامنه مناسب»، سایت را پیکربندی کرده و در دسترس عموم قرار می‌دهیم.

 

و اما جمع بندی

ما در این مقاله  ، مراحل طراحی سایت را مورد بررسی قرار داده و تلاش کردیم تا حد امکان این موضوع را به صورت کاملا ساده و کاربردی توضیح دهیم. همانطور که اشاره کردیم؛ طراحی سایت حرفه پرچالشی است و در هر مرحله از کار بایستی با دقت و حساسیت بالایی، گام بردارید.

امیدواریم این مقاله، به سؤالات و ابهامات شما در فرآیند طراحی سایت، پاسخی مناسب داده باشد. لطفا پرسش ها، نظرات و تجربیات خود را پیرامون موضوع مراحل طراحی سایت با ما اشتراک بگذارید.