اخبارو مقالات

بوت استرپ چیست ؟

طراحی سایت ارزان درتبریز

بوت استرپ؟!

کلمه (Bootstrap) بوت استرپ از نظر لغوی، جدا از مفاهیم برنامه نویسی و طراحی وب، به معنای "خود راه انداز" است و بوت استرپینگ به معنی راه اندازی فعالیت و کاری به صورت مستقل و بدون استفاده از منابع و کمک های خارجی است. همچنین این عبارت در دنیای کامپیوتر کوتاه تر و مختصر شده و به صورت Booting به کار می رود که به معنی و نشان دهنده فرآیند راه اندازی سیستم و شروع به کار آن و لود و پردازش شدن اطلاعات اولیه درون پردازنده است.

جدای از این موارد همانطور که می دانید کلمه Boot در انگلیسی به معنی پوتین یا چکمه است. حال در این بین بعضی از پوتین ها زبانه کوچکی در انتهای خود دارند که در زمان پوشیدن برای بهتر قرار گرفتن پوتین در پا از آن استفاده می شود که به این زبانه و زائده بوت استرپ گفته می شود و با این نام شناخته می شود! و می توان گفت که شاید این نام از آن جا آماده است و کاربرد و حوزه استفاده آن در طول زمان دچار تغییر و دگرگونی شده است.

تعریف و تاریخچه

بوت استرپ فریم ورک و در واقع مجموعه ای است برای ایجاد و شخصی سازی قالب و ظاهر صفحات و نرم افزار های تحت وب که به صورت متن باز و رایگان عرضه شده و در دسترس است و شامل دستورات سی اس اس ی و اچ تی ام ال ی و کلاس ها و توابع جاوا اسکریپت و جی کوئری می شود و از آن همانطور که در قبل ذکر کردم برای ساخت و نمایش دکمه ها, تب ها, چک باکس ها، فرم ها و مرتب سازی و ستون بندی صفحات وب استفاده می شود.

بوت استرپ در سال 2011 و توسط مارک اتو و جاکوب تورنتون که از طراح و توسعه دهنده ها و کارمندان توییتر بودند و برای ایجاد یک چارچوب ظاهری مشخص و واحد در ابزار های توییتر نوشته و عرضه شد. البته پیش از آن هم نمونه ها و پروژه های مشابهی با همین رویکرد ساخته شده بودند که هر کدام به دلایلی مورد استقبال قرار نگرفته و فراموش شدند اما بوت استرپ توانست خیلی زود به یکی از محبوب ترین فریم ورک های طراحی سایت و پروژه های متن باز دنیا تبدیل شود. خصوصا با تغییرات و امکاناتی که در طی این سال ها و در نسخه های مختلف ایجاد و اضافه شد توانست به خوبی جای خود را در میان سایر فریم ورک ها و رقیبان دیگر باز کند و جایگاه و محبوبیت خود را حفظ و حتی افزایش دهد. در واقع بوت استرپ برای این ساخته و عرضه شد تا خلا میان طراحی ظاهری و کد نویسی را کم تر کند و همچنین زمان راه اندازی و شروع به کار را تا حد زیادی کاهش دهد و خروجی را مطابق با استاندارد های روز دنیا نمایش و ارائه دهد. همچنین بوت استرپ در داخل کد های خود از پیش پردازنده های محبوبی چون sass و less استفاده کرده است که نهایتا سرعت و سهولت بیشتری را هنگام کار با آن به ارمغان می آورد.

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید و منتظر نظرات ارزشمند شما هستم. هر گونه سوالی دارید در انتهای این مقاله بپرسید تا پاسخ سوالتان را بدهم.

برای انجام خدمات تخصصی در زمینه سایت و پشتیبانی و سئو مجموعه ما در میان شرکت های طراحی سایت ارزان در تبریز در تلاش است بهترین خدمات را به مشتریان عرضه کند.

 

راهکار الکترونیک سهند