امروزه که اینترنت تمام جنبه های زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است و بیشتر کسب وکارها در فضای آنلاین فعال هستند، ثبت مکان در گوگل یک ضرورت مهم و اساسی است. اگر شما هم جز آن دسته کسب و کارها هستید که تمایل دارید با ثبت مکان در گوگل مپ مشتریان بیشتری جذب کنید، این مقاله را از دست ندهید.
گوگل مپ به عنوان یکی از ابزارهای پرکاربرد و رایگان گوگل این امکان را برای کاربران فراهم آورده است تا علاوه بر مسیریابی و یافتن موقعیت های مکانی مختلف، با ثبت مکان در گوگل مپ بتوانند اطلاعات کسب وکار خود را به آسانی با مشتریان به اشتراک بگذارند.
در خصوص چگونگی ثبت مکان در گوگل مپ با سوالات اساسی از سوی کاربران و مشتریان مان روبرو هستیم که برخی از آنها عبارتند از:
- چگونه میتوان مکان کسب وکار را در گوگل مپ ثبت کرد؟
- چگونه میتوان مکان ثبت شده در نقشه گوگل را ویرایش کرد؟
- آیا ثبت آدرس شرکت در سئو سایت تاثیر دارد؟
- ثبت مکان کسب و کار در نقشه گوگل آیا دائمی است یا موقت؟
- آیا مکان ثبت شده در نقشه گوگل را میتوان حذف کرد؟
-
با ما همراه باشید تا علاوه بر آموزش ثبت مکان در گوگل مپ به تمامی سوالات مطرح در این حوزه پاسخ دهیم.
شرکت گوگل برای توسعه و رونق کسب و کارهای مختلف در دنیا سرویس ها و نرم افزارهای رایگان مختلفی همچون گوگل مپ، موتور جستجو، تحلیل و آنالیز بازدیدکنندگان سایت (گوگل آنالیتیکس)، کسب و کار من (Google My Business) و… ارائه می دهد. با شناخت و استفاده از سرویس های گوگل میتوانید روند اجرایی استراتژی بازاریابی کسب و کار خود را بهبود بخشید.
لازم به ذکر است به دلیل تحریم های آمریکا در حوزه تجارت، کاربران ایرانی برای استفاده از بسیاری از این سرویس ها از جمله Google My Business با محدودیت روبه رو هستند.
با توجه به مسدود بودن سرویس Google My Business اگر از ابزار تغییر آی پی هم استفاده کنید، حتی گزینه ای به نام ایران در لیست کشورها برای ثبت در نقشه گوگل وجود ندارد. حال ما روشی کاملا ابتکاری را به شما پیشنهاد می دهیم که با استفاده از آن میتوانید بدون سرویس Google My Business، به صورت رایگان مکان کسب و کارتان را در نقشه گوگل ثبت کنید.
موتور جستجوی گوگل بعنوان یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ تقریبا از 2سال گذشته نتایج جستجو را براساس موقعیت مکانی کاربر نمایش می دهد. به این معنی که اگر شما در شهر شیراز کسب و کاری را سرچ کنید به فرض “ گل فروشی” گوگل تا حد زیادی مغازه های گل فروشی در شیراز را نمایش میدهد، همچنین پیشنهاداتی را براساس اعتبار کسب و کار در گوگل مپ معرفی می کند که مفهومی به نام سئو محلی یا Local SEO را ایجاد کرده است.
یعنی بدون اینکه حتی سایتی داشته باشید می توانید در بخش گوگل مپ و در نتایج سرچ گوگل قرار بگیرد که این کار مستلزم ثبت مکان در گوگل مپ است.
این امر اعتبار و ارزش کسب و کارتان را در حوزه اینترنتی و آنلاین افزایش می دهد. همچنین اگر سایتی در این زمینه داشته باشید، تاثیر مستقیمی بر سئو و اعتبار سایت شما خواهد داشت.
در گذشته برای کاربران ایرانی سرویسی تحت عنوان گوگل مپ میکر Google Map Maker وجود داشت که امکان ثبت دستی کسب و کارها را فراهم می آورد اما این سرویس گوگل در 31 مارچ 2017 منقضی شد و بخشی از فعالیت های این سرویس با نقشه گوگل Google Map ترکیب شد.
خوشبختانه از طریق نقشه گوگل Google Map شما به آسانی و کمتر از یک ساعت می توانید کسب و کار خودتان را در گوگل ثبت کنید. البته امکان ثبت در اپلیکیشن Google Map موبایل نیز وجود دارد که مشابه آموزش پایین است.
قبل از اینکه آموزش ثبت مکان در گوگل مپ را شروع کنیم، لازم است با اطلاعاتی که برای ثبت مکان در گوگل مپ نیاز است، آشنا شوید.
- لوکیشن دقیق
- آدرس دقیق
- نام مکان به فارسی و انگلیسی
- دسته شغلی
- شماره تماس ثابت یا تلفن همراه
- روز و ساعات کاری
- آدرس وبسایت یا صفحه اینستاگرام
- عکس از محل کسب وکار
گام نخست
ابتدا وارد سایت Google.com شده و وارد اکانت Gmail خود شوید. اگر اکانتی در جیمیل ندارید، لازم است یک اکانت بسازید.
گام دوم
برای ثبت محل کسب وکارتان وارد برنامه گوگل مپ (Google Map) شوید.
با توجه به تغییرات گوگل در ماه های اخیر حتما باید زبان گوگل مپ شما فارسی باشد، در زبان انگلیسی ثبت آدرس در برخی از شهرهای ایران غیرفعال است.
پس از بازشدن نقشه، بخش جستجویی در گوشه سمت چپ صفحه، وجود دارد، شهر و خیابان اصلی که محل کسب و کارتان در آن وجود دارد را وارد کرده و جستجو کنید. به طور مثال ما تهران، خیابان ولیعصر را جستجو کرده ایم.
گام سوم
مشابه تصویر پایین بر روی دکمه منو کلیک کنید تا منو باز شود.
سپس به انتهای منو رفته و گزینه Add a Missing Place (افزودن یک مکان جا افتاده) را انتخاب کنید.
گام چهارم
سخت ترین بخش ثبت مکان در گوگل این قسمت است، شما باید تا حدی که محل شرکتتان در نقشه مشخص شود زوم کنید و با ماوس بروی مکان نمای قرمز کلیک کرده و نگه دارید و آن را جابجا کنید.
مکان نمای قرمز را تا محل دقیق شرکت یا کسب و کارتان جابجا کنید، با این کار گوگل به صورت خودکار آدرس را تعیین می کند.
نکته : آدرسی که گوگل براساس محلی که شما جابجا کرده اید نشان میدهد را تغییر ندهید، در تصویر راهنما این بخش را مشخص کردیم.
گام پنجم
اطلاعات را براساس راهنمای تصویر وارد کنید.
نام: در این بخش نام کسب وکار یا شرکت خود را ثبت کنید.
دسته بندی کسب و کار: گروهی که شباهت زیادی به کسب و کارتان دارد را به انگلیسی جستجو کنید و از میان آنها یک مورد را انتخاب کنید (به یاد داشته باشید که فقط میتوانید یک حوزه را انتخاب کنید.)
به طور مثال اگر حوزه فعالیت شما تعمیرگاه خودرو است در بخش دسته بندی ها باید Auto Repairرا وارد کنید.
شماره تماس: در بخش شماره تماس تنها میتوان یک شماره را ثبت نمود حال این شماره میتواند شماره ثابت باشد یا شماره تلفن همراه. هنگام ثبت شماره تماس حتما باید کد کشور یا شهر را نیز در نظر بگیرید.
به طور مثال 989121234567+ یا 982122222222+
با توجه به محدودیت های گوگل برای کاربران ایرانی دقت کنید شماره تماس را به درستی ثبت کنید زیرا اگر بعد از ثبت نهایی آدرس محل کسب وکار در نقشه گوگل، تصمیم به ویرایش شماره تماس داشته باشید در بیشتر مواقع با عدم تایید از سوی گوگل روبه رو خواهید شد.
آدرس سایت: در این بخش میتوانید تنها یک لینک را ثبت کنید، اگر آدرس وبسایتی دارید آن را در این بخش وارد کنید. در صورتیکه آدرس وبسایت ندارید ثبت آدرس اینستاگرام میتواند تاثیرگذار باشد.
روز و ساعت کاری: در این قسمت روزها و ساعت های کاری خود را ثبت کنید.
به طور مثال از شنبه تا پنجشنبه / از ساعت 9 صبح الی 5عصر
عکس: در صورت تمایل میتوانید سه الی چهار عکس از محل کسب وکار خود را برای به اشتراک گذاری با مخاطبان و نمایش هنگام سرچ وارد کنید.
بعد از وارد کردن دقیق اطلاعات، برروی دکمه ارسال یا Send کلیک کنید تا ثبت انجام شود.
برای انجام خدمات تخصصی در زمینه سایت و پشتیبانی و سئو مجموعه ما در میان شرکت های طراحی سایت ارزان در تبریز در تلاش است بهترین خدمات را به مشتریان عرضه کند.
راهکار الکترونیک سهند